søndag 2. februar 2014

Besøk av sommerfugl og litt prikling


Jeg har fått en kålsommerfugl på besøk. Jeg tror det er en liten kålsommerfugl.
Ellers har jeg prikla litt i dag:
Det er 7 artisjokker og 4 potter med dichondra. Klokkeranken (Cobea scandens) vokser bra. De små kalaplantene mine står helt til høyre (sådd i sommer, se her evt. Gamle kalafrø spirer...).
Blodbeger til venstre, penstemon foran og to digre blad fra saintpaulia - jeg prøver å lage stiklinger.

Streptocarpus/vrifrukt til venstre, akeleie foran og bak til høyre noen engletrompeter.
I fjor knakk jeg amaryllisblomsten min. Det er fort gjort - og irriterende når en driver og klatrer rundt tettpakka planter. Jeg hadde ikke lagt merke til at det var kommet knopp. Men i år har jeg sett dem - og det kommer tre knopper:
Jeg har aldri prøvd å få dem til å blomstre til jul. Det er lettere å få dem til å blomstre når de har lyst. 

De vokser sammen med noen slektninger jeg kjøpte en gang jeg var på Azorene. Slektningene heter Amaryllis belladonna eller kalles beladonnalilje. De har smalere blader. De er ikke herdige i Norge.  Det har aldri vært blomster på mine. De blomstrer om høsten med nydelige lyserosa liljeblomster. Om våren har de blader. Mine har blader hele året, men de får ikke mye årstidsvariasjon sånn som jeg steller dem.
Amaryllisen min med tre knopper, er ingen amaryllis, men en Hippeastrum. 
Hippeastrum og Amaryllis er i samme familie, men er altså ikke samme planteslekt.


Denne Dichondraen var i ei potte med frossen jordklump i høst. Nå kommer det små skudd.  (Pelargoniakronblad i potta).
Hortensia er så fin den ikke har vært på lenge, for den har fått masse plantelys.
Fin spragleblomst.

8 kommentarer:

  1. Det er helt sykt herlig å se nye spirer.
    Mine amaryllis får også blomstre når de selv har lyst…..og nå har de det :-)

    SvarSlett
  2. Så fantastisk deilig det er når spirene dukker opp og kan prikles om. Jeg koste meg med hvert bilde - sikre tegn på at våren kommer...

    SvarSlett
  3. Hei! Du ligger langt foran meg i løypa. Her har ikke en spire vist seg. Kanskje ikke så rart siden jeg begynte for alvor i helga, men blodbeger burde ha spirt nå. Er så glad for at jeg har frø av spragle. Kanskje jeg sår dem til helga.
    Ha det godt! Anne

    SvarSlett
  4. Du verden, jeg har ikke startet enda her, men med 1,5 meter snø haster det antakelig ikke heller. Staudesådden er kastet ut, men ellers har ikke et eneste frø kommet i jorda. Ønsker deg ei finfin uke.

    SvarSlett
  5. Så mange flotte spirer hos deg! Blodbegerene dine har jo blitt kjempestore allerede. Mine har så vidt kommet opp men de spirer veldig godt nå så snart kan jeg prikle de :-)

    Ha en fin kveld!

    SvarSlett
  6. Så masse flotte spirer hos deg! Amaryllisknoppene ser jo veldig lovende ut, og hortensiaen har jo også flotte blomsterknopper.
    Jeg liker godt spragler, men her blir de finest inne. De liker ikke alt regnet her tror jeg.

    SvarSlett
  7. Se her ja det var litt spesielt med sommerfugl besøk i februar, den er nok litt forvirret.

    Så flink du er, jeg må begynne å prikle jeg også men du og du hvor stas det er med disse små grønne spirene.

    Kos deg og ha en fin kveld fra Marit.

    SvarSlett
  8. Hei! Du har jo allerede kommet til våren! Jeg har sådd i dag, så det blir nok ikke prikling på noen uker ennå.

    Kålsommerfugl midt på vinteren gjør inntrykk! Jeg hadde en i kjøkkenet et år i januar, mens det var 10 minus og snø utenfor. Det blir kontraster av sånn. Min fikk navnet Aurora, og en dag satt hun på skulderen min mens jeg lagde middag :) Men hun greide seg ikke lenge nok til at vi rakk å bli gode venner. Sukk.

    SvarSlett