mandag 18. juli 2016

Nattens dronning

I natt blomstra nattens dronning for første gang:
Nattens dronning
Kaktusen ble sådd for 10-15 år siden og har vært mishandla i byleilighet og i vinterhagen.
I sommer satte jeg den inn i en glassgang, og i natt fikk jeg lønn:



 
 
For et par dager siden så knoppen slik ut:
 
I går kveld var den løsere i fisken, men jeg glemte å ta bilde av det.

I 5-tida i morges så blomsten slik ut:

Dagen derpå!
Nå er den i ferd med å visne helt.

Jeg hadde lest at den skulle lukte godt, men det gjorde den ikke. Jeg syns lukta var en blanding av vond ånde og gammeldagse møllkuler :-). Kanskje fluene liker det?
Blomsterbildene er tatt fra midnatt og utover.


10 kommentarer:

  1. Den er virkelig verdt å stå opp tidlig for! Så fin den er :)

    SvarSlett
  2. Så det er sånn den ser ut. Stilig. Husker den var med i en bok jeg leste en gang i tenårene. :) hilsen ingeborg

    SvarSlett
  3. Hei!
    Den er virkelig vakker.
    Du spurte om når jeg startet drivinga an engletrompeten. De har stått i vekstrommet sammen med pelargoniene siden jeg tok stiklinger av morplanta i august. De slo rot fort og vokste som bare det fra seinvinteren. Fra april har de stått i veksthuset. Morplanta har stått i kjelleren og ble tatt opp i februar. Den blomstrer ikke. Så jeg kommer til å gjøre det samme nå i august.
    Ha det godt! Anne

    SvarSlett
  4. Oi, gratulerer! Den er utrolig fin, bare så synd at blomstringen varer så kort, jammen godt du ikke var bortreist! Jeg sådde også denne for mange år siden, på jobben, der hadde jeg jo en del planter på kontoret. Hadde denne kaktusen der i 5-6 år, men den vojkste så mye at den dessverre røk ut. Godt å vite at det uansett var mange år til blomstring.
    Blomstrer den årlig nå når den først er gammel nok?

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg er ikke sikker. Kanskje den bare blomstrer når den har fått riktig hvileperiode (passe lav temperatur)? Den er ikke så lett å flytte pga. de lange kaktusrankene, så jeg håper hvileperioden blir bra nok der den står.

      Slett
  5. WOW WOW WOW!!! I have never seen a flower like that. Fantastic! So unusual to see that. Thanks for the posting. Jack

    SvarSlett
  6. Eine Königin der Nacht in Blüte. Das ist wirklich etwas besonderes.
    Wie schade, dass die Blüte so kurz ist.
    Gruß, Anette

    SvarSlett
  7. Heisann! Så spennende og så vakker! Det må være helt spesielt å få blomst etter såing for så mange år sida ;:OD)

    SvarSlett