onsdag 29. august 2018

Poteter etter tørkesommer

 
I år la jeg poteter til groing 20. april og 19. mai satte jeg dem. Jeg kjøpte forholdsvis tidlige sorter. Berber har jeg hatt i flere år nå. Den liker jeg godt. Den får mange og svære poteter vanligvis. I år er det annerledes. Vi har hatt vanningsforbud i hele sommer. Heldigvis er ikke potetåkeren i full sol hele dagen. 
Tørråte får vi alltid på dem, så graset forsvinner i august. Skurv har vi også ofte, men ingen av delene er så farlig vanligvis. Potetene er gode likevel. I år er berber knøttsmå. 
De andre to sortene jeg kjøpte i år var Juno og Carolus. De har jeg ikke hatt før. Carolus skal være sterk mot tørråte. Det er ikke noen tydelig forskjell på Carolus randa og de andre to potetrennene. Carolus er en litt seinere sort enn de to andre.
Størrelsen er vel omtrent som Berberpoteten på det første bildet. Mer Carolus-poteter:
Den som imponerte mest med størrelsen i år var Juno:

Den er litt større enn fyrstikkeska, men det ser vel ikke så veldig imponerende ut. 
Så tørke gir små, men gode poteter, og skurv og tørråte gjør ikke noe, er erfaringene fra denne sommeren. Jeg er glad jeg satsa på tidlige sorter i år. 

2 kommentarer:

  1. Så flotte poteter! Skurv og tørråte er ikke farlig, nei, og smaken er like god. Morsomt å dyrke poteter :)

    SvarSlett
  2. Montbresia (forrige innlegg) har jeg aldri hatt. Men du verden så vakker.
    Poteter burde jeg ha dyrket, men jeg må gjøre noe feil da mine poteter alltid blir så små. Så nå har jeg gitt opp.

    SvarSlett