lørdag 8. september 2018

Rosene om høsten

Ny rose i år, Charles Austin. Den skal være herdig, H5 i følge sortslista til Norsk roseforening. Jeg pleier å ta med meg den sortslista når jeg skal handle. Ofte har jeg jo ei liste med roser jeg ønsker meg, men som oftest finner jeg ikke noen av dem. Da er det kjekt å kunne slå opp dem jeg finner i gartneriet. I sortslista står det også f.eks. om rosa er utsatt for sykdom, om den tåler regn, om den dufter osv. Det siste syns jeg er litt viktig. Mer rosebilder, Charles Austin (som var faren til David Austin):

Jeg har også kjøpt Gertrude Jekyll rose. Den rosa blomstrer ikke nå, men har skudd. Det var en mindre busk da jeg kjøpte den enn Charles Austin. Gertrude Jekyll rosa er nok en skjørere rose enn Charles Austin, så jeg er litt spent på hvordan det går. Herdigheten skal være H4 (sortslista).
Bilde fra i sommer:
Det var en fantastisk rose å plukke inn fordi den dufta så godt - og er pen og den sto lenge.

Jeg har to Austin-roser til:
Mary Rose, som ikke blomstrer nå, men snart. Den er rosa.




Og Winchester Cathedral som egentlig er en helt lik rose, bare at den er hvit. Den blomstrer nå:


I sommer røpa den likheten med Mary Rose:

En del av en blomst var blitt rosa. Det er morsomt med planter som kan finne på sånt.

De engangsblomstrende rosene mine har nyper:
Rosa foetida 'Bicolour'

'Dronningen av Danmark'

Rosa spinosissima

'Lykkefund'


I tillegg hadde jeg Hurdalsrosa som vi flytta som diger busk en høst. Sommeren etter blomstra den så fint den aldri har gjort, og året etter døde den. Men det var kommet en rotskudd et stykke fra der den sto, og det har jeg latt stå. Jeg har hørt at Hurdalsrosa kan sette rotskudd et stykke fra. Kanskje skuddet blomstrer til neste år...
Herdighet på disse rosene: Hurdalsrose H7,  Rosa foetida 'Bicolour' H6, Dronningen av Danmark og Lykkefund H5-6 og pimpinillerosa (rosa spinosissima) vet jeg ikke helt fordi jeg vet ikke helt hva slags rose den er (en familierose) - H5-H8?

Andre remonterende roser:

Dette er Hansaland som er veldig frisk, blomstrer i ett sett og har pene blomster, men den dufter ikke.
Herdighet H5-6. Rugosapreg.


Over er Prairie Dawn. Den er remonterende, men blomstrer mye mindre enn Hansaland. Det ser nesten litt vill ut fordi den ikke har så mange blomster, den har ganske enkle blomster og bladverk som ser litt vilt ut. Jeg syns den er søt. Den er skikkelig herdig, H7. 

Tommelise er en kryprose med rødlige blomster som jeg også har. Den måtte jeg flytte i vår, og med den tørkesommeren vi fikk, var ikke det så gunstig. Den er ikke død, men har ikke blomstra så mye. Den har også enkle blomster, herdighet H5-6.

Peace (stilkrose) og Chinatown, begge H4-5 og begge gulaktige, men Peace er også litt rosa i blomsten, blomstrer heller ikke. De ser ut til å ha begynt å gjøre seg klar til høsten. Egentlig tenker jeg det er bra. Jeg har begynt å dekke dem nokså godt med granbar når frosten kommer, og det har hjulpet godt på tilbakefrysingen av skuddene. Da kommer de før med blomster enn når de fryser helt ned til bakken.

Den siste rosa som blomstrer nå  er Louise Odier:


Det er en vakker rose som dufter helt fantastisk. Den remonterer, men har hatt litt pause nå - så den blomstrer ikke akkurat kontinuerlig. Den er bra herdig, H5.





6 kommentarer:

  1. Nydelige roser hos deg! Gertrude Jekyll trives ikke så godt her, så den tåler nok mindre enn de andre. Mary Rise og W.C. er så fine ja. W.C.er en sport av Mary Rose, og derfor slår det rosa noen ganger i mellom. Ja, total nedfrysning av roser om vinteren er ikke bra. Det gikk bra med rosene her i vinter, men det var fordi de hadde 1 meter med snø som dekke ;)
    God helg!

    SvarSlett
  2. Flott med roser som blomstrer om høsten, ja! Spennende å se om Austinrosene vil trives. Jeg jobber faktisk med den nye sortslista for roser, og nettopp Austinrosene. Det varierer veldig hvilke roser som klarer seg hvor, så det er ikke bare temperaturen som avgjør. Etter min erfaring er 'Brother Cadael' og 'Teasing Georgia' godt egnet for norske forhold. Hører gjerne fra deg om du vil dele din erfaring med Austinroser!

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg har hatt Mary Rose siden 2015 og Winchester Cathedral siden 2016. De er jo samme rose, men Mary står sørvestvendt ved en låvevegg, men ikke så mye sol når sola står lavt pga mye trær, og WC står sørvendt innved husvegg - den har nok den varmeste plassen og har blomstra mest. Begge fikk veldig mye rust og soppsykdommer i fjor - og var prega av det i vår. I vinter var det mye snø, så det var ikke mye tilbakefrysing. Mora mi har Abraham Darby her, siden 2016, og den vokser som ugras og blomstrer masse, står sørvestvendt og får masse sol. Det er H4 her, men når fjorden (Tyrifjorden) er åpen, blir det mildere klima om vinteren - har f.eks. Mont bresia som har overvintra flere vintre nå og sommerfuglbusker, så lurer på om vi drar litt mot H3 etter hvert. Vet ikke hvor stor nytte du har av dette, siden jeg har så kort erfaring med Austinrosene mine.

      Slett
    2. Tusen takk! Absolutt nyttig.

      Slett
  3. Hei.
    Jeg elsker Austin roser. Her hos meg trives de godt. Winchester Catedral gikk i vinter. Er på jakt etter en ny, men ikke funnet den enda. Austin roser er også remonterende. Et must nå om høsten.
    God helg.
    Hanne-Lise.

    SvarSlett
  4. Nydelige roser, jeg likte spesielt de to øverste, er litt svak for fargene. Ha en fin kveld, hilsen Ingeborg

    SvarSlett